Schoolrijp – Kiemkracht (35)

Een hartenkreet van een kinder- en opvoedcoach: investeer in de toekomst van je kinderen door ze te laten spelen, klooien en fantaseren. Want dat hoort bij het kind in deze ontwikkelingsfase. Pas tegen het 6e/7e jaar zijn de hersenen van het kind klaar voor school en het cognitieve leren. Vroeger had dit een naam: schoolrijp. Laat los en heb vertrouwen in het tempo van het kind. Ik noem dat hun Kiemkracht. Omdat gras niet sneller groeit door eraan te trekken. En het langst is als je terugkomt van vakantie!

“In mijn praktijk als kindercoach en opvoedcoach ervaar ik steeds meer hoe kinderen (en daarbij hun ouders) vastlopen in een maatschappij die is gericht op het cognitieve gedeelte van de mens.

Komend uit het industriële tijdperk waarin het kind werd klaargestoomd om bij te dragen aan de industriële opbouw van ons land, wordt ons kind nu, bij voorkeur al zo vroeg mogelijk, klaargestoomd voor de kennis economie. Nederland is een kenniseconomie en dat is misschien ook wel onze kracht en dragen we daarmee bij aan de wereld zoals die is in deze tijd. Daarnaast zie (en ervaar ik in mijn praktijk) ook de consequenties wanneer kinderen te vroeg worden aangesproken op leren, prestatie en toetsen. Een kind ontwikkelt zich van binnen naar buiten. Moet zich eerst veilig voelen in zijn lijfje, omgeving, in de wereld. Om zich vandaar uit verder te ontwikkelen. Om je te ontwikkelen tot een evenwichtig en stabiel kind dat vanuit zijn kracht bijdraagt aan de maatschappij moet het kind de tijd hebben dit te doen. “Pas” vanaf zijn zevende jaar is het kind toe aan leren met het hoofd en kan het cognitief gaan bijdragen. Tot die tijd bereidt het zich hierop voor door spelen, spelen, spelen! Misschien helpt het te weten dat deze periode heel belangrijk is als voorbereiding op het leren! Het is goed voor de sociale, emotionele en motorische ontwikkeling ter voorbereiding op het leren! Houd je hier geen rekening mee, dan ontstaan er later allerlei leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen. Goed voor mij en mijn praktijk. Maar niet bevorderlijk voor een maatschappij die een samenleving wil opbouwen bestaande uit evenwichtige, sociale en verantwoordelijke kinderen.”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.