Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig… (23)

Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:

“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”

Een reactie

  • Catharina Gijsberti Hodenpijl

    Ik denk aan mijn dochter die in 1974 op de kleuterschool De Wilde Kastanje in Amsterdam zat. Die geweldige kleuterjuf deed niet wat de meeste ouders toen wilden! Geen cijfers of letters, maar spelletjes, zingen, knutselen en als het even kon de speelplaats op! Daar leerde men touwtje springen, knikkeren, stoepkrijttekenen, verstoppertje en de leukste kringspelen! Toen mijn dochter in de eerste klas van delagere school kwam; na twee jaar zogenaamd niets geleerd te hebben, ging zij als een speer! De toenmalige docenten dachten zelfs dat zij al extra thuislessen had ondergaan! Dat was niet het geval! Haar goede start in het onderwijs was de voorbeeldige kleuterschool De wilde Kastanje geleid door de beste kleuterjuf die nooit klaagde en volop plezier beleefde in het creatief omgaan met de kleuters!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *