Zwartboek – Verhaal 9

Al meer dan 30 jaar werkt Marianne met hart en ziel bij de kleuters. Ze staat helemaal achter de kritiek die er in toenemende mate wordt geuit en vindt het geweldig dat er ook aandacht is voor positieve voorstellen:

“We worden verplicht vaak onmogelijke dingen van de kinderen te vragen, waar ze qua ontwikkeling nog niet aan toe zijn. Ze krijgen niet meer de ruimte om zich spelenderwijs op hun eigen tempo en niveau te mogen ontwikkelen. Als leerkracht gaat veel energie verloren aan de verplichte administratie. Het is zeer frustrerend.”

3 comments

  • winnie de poeh

    dit loopt ik al te roepen vanaf dat mijn kind naar de peuterspeelzaal ging…. zo veel moet dingen. van ellende hem er af gehaald en elke ochtend naar de creche gedaan waar hij wel kon spelen en je zag hem opbloeien. nu (inmiddels is hij 13 jaar) heb ik nog steeds mijn verbazingen over wat er per jaar van een kind verwacht wordt; zelfstandigheid die de meesten niet aan kunnen op deze leeftijd. ik blijf mij verbazen en ik blijf bidden voor wijsheid in Den Haag 🙂

  • C. Stam

    Een kleuter moet zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen, je kan een klein kind niet verplichten om de hele dag al stil te laten zitten, is gewoon niet gezond! Laat een kind een kind zijn! Veel zingen en voorlezen en samen spelletjes doen. Blijde gezichtjes in de klas. Gr. van een kersverse oma.

  • ellen

    ik zie en hoor het ook om mij heen. Het dochtertje van mijn nichtje moet misschien een jaarte overdoen omdat ze nog wat “kinderlijk”is. Ik ben geen professionel maar ik denk dat dit de omgekeerde wereld is. Er wordt zoveel van onze kindjes verwacht dat als ze daar niet in mee gaan ze dus worden bestempeld als kinderlijk. Ja laat het kind weer kind zijn. Stimuleren mag maar vergeet niet dat ze nog zoveel “moeten” in hun hele leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *