Wat weet jij van de leerplicht voor kleuters?

Vandaag een lang, leuk en interessant videobelmoment gehad met een oud-kleuterleerkracht die graag haar kennis en ervaring wil delen.

Ook kwam de afkorting WKK ter sprake. Voor mijzelf een onbekende afkorting maar hij stond (tot 1995) voor Werkgroep Kritische Kleuterleidsters.

Zou de WKK een voorloper van de WSK-kleuteronderwijs kunnen zijn?

In mijn zoektocht op internet vond ik volgend krantenartikel: ‘Een leerplicht voor kleuters?’ uit het Leidsch Dagblad van 24 juli 1982 geschreven door Margot Klompmaker.

Enkele citaten:
“De leerplicht begin momenteel pas bij 6 jaar, wanneer de kleuter naar de ‘grote school’ gaat.”
“Kleuters worden geconfronteerd met taal-, lees- en rekenprogramma’s die het kind moeten voorbereiden op het leren in de lagere school, terwijl kleuters helemaal niet geïnteresseerd zijn in de toekomst. Kleuters moeten zich kunnen ontwikkelen zonder dat er prestaties van hen worden verlangd.”

 

Lees zelf het artikel (als je op de afbeelding klikt kun je het artikel vergroot lezen).

En geef jouw reactie ….

Lida Boonstra (kerngroep WSK)

 

Heb je meer info over de WKK? Neem dan contact op met Lida Boonstra (085-0041418) of lidaboonstra@wsk-kleuteronderwijs.nl.

3 comments

  • J

    Het is zo waar idd …de angst om overruled te worden( alleen al door de kwantiteit) is helaas uitgekomen voor veel kleuterleerkrachten.
    Gelukkig komt op steeds meer scholen en Pabo ’s het inzicht dat een kleuter heel andere onderwijsbehoeften heeft dan een schoolkind.
    Kent iemand nog in verband met bovenstaande de naam van Joke Lems?
    Zij heeft ook veel geschreven in de tijd van het opgaan van kleuterschool in basisschool.

  • Nanny Sonderen

    Ik was zelf in die tijd ook aangesloten bij het WKK. De ongerustheid onder kleuterleidsters over de nieuw te vormen basisschool was groot, zoals uit het artikel blijkt. Het voelde als een steun in de rug om hun artikelen te lezen en te horen dat er mensen waren die in Den Haag die goed onderbouwde ongerustheid probeerden over te brengen.
    Wat mij betreft was die ongerustheid achteraf bezien zeer terecht.
    Bij mijn schoolbestuur mocht ik zelfs een tijdje het woord “kleuter” niet meer noemen. In de eerste tijd na de samenvoeging kwamen de juffen van groep 3 regelmatig met groep 3 materialen aanzetten om “vast een start te maken met het leesonderwijs.” Ook vanuit het ministerie van onderwijs kwamen vele nieuwe eisen aan het lesgeven in groep 1 en 2.
    Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik me na 1985 (de fusie ko/lo) mijn hele werkzame leven meer of minder verzet heb tegen de vele maatregelen die het kleuteronderwijs beetje bij beetje afgebroken hebben. Helaas zonder veel effect. Mijn invloed was niet groot genoeg en een groot gevoel van machteloosheid maakte dat ik het opgaf, maar in mijn eigen klas heb ik altijd geprobeerd de kleuters zoveel als mogelijk een op hun ontwikkelingsfase gericht aanbod te doen. Ik kon op mijn school daar nog een rol in spelen, gelukkig.
    Helaas bleek na een fusie met een andere school mijn invloed als oudere kleuterjuf niet genoeg te zijn en lukte het na al die jaren ( bijna 40 jaar) niet meer om de nieuwe, jongere collega’s te overtuigen van een andere aanpak….. Het ontglipte me en ik ben vorig jaar met een burnout gestopt en uiteindelijk, mede hierdoor, uit het onderwijs gestapt. Ik lees nog met plezier jullie nieuwsbrief en heb me al die jaren door jullie publicaties gesteund gevoeld.

  • E

    Er is blijkbaar toen goed aangevoeld wat de conseqenties zouden zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *