Vraag van de week (3)

Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK

Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.

Kleuterleerkrachten vertellen: stagiaires van de pabo krijgen de opdracht om lesjes aan kleuters te geven die in groep 3 thuis horen.
* Heb jij dergelijke ervaringen? Stuur ons een korte beschrijving

Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl

6 reacties

  • Crina van Hemsbergen

    De laatste KLOSSERS verdwijnen uit onderwijs. Eeuwig zonde! Zij weten nog wat VOORBEREIDEND rekenen en taal is! Zij leggen een fundament om LATER een huis op te bouwen dat stevig staat. Nu bouwt iedereen maar een huis op het zand… sta dan ook niet gek te kijken dat het jaren later instort… Laat dat kleuterbrein uit ontwikkelen! Als je dat doet zijn ze later beter in staat van buiten naar binnen te leren.

  • A

    Klopt, het flitsen van cijfers en letters, was een opdracht van de Pabo.
    Dit hoort in groep 3 thuis en niet bij kleuters.

  • C

    Herkenbaar, helaas.
    Zulke lesjes zoals het ‘leren van de getalsymbolen t/m 12’ staan gewoon in een kleutermap die pabostudenten ook raadplegen. Eerlijk gezegd kan zoiets abstracts echt nooit in die ene keer landen bij alle deelnemertjes aan deze activiteit. Nu kun je wel zeggen dat je dit doel dan oefent, maar in de betreffende map staat dat er niet bij.
    Beter wordt dit in spel als vanzelf geleerd dan in een lesje apart waar kleuters alleen mogen kijken naar wat de juf doet en dan gaan roepen welk getal het is.
    Bovendien: ergens in het voorjaar van groep 2 kennen heel veel kinderen al veel getalsymbolen. Hebben ze er dan nog geen idee van, dan kun je eens met ze in gesprek en naar de bloemenwinkel in de klas, bijvoorbeeld.

  • M

    De stagiaire bereidt haar lessen voor volgens een vaststaand voorbereidingsformulier.
    Hierop staan doelen beschreven die niet passend zijn bij de opdrachten die je kunt doen in een groep 1-2.
    Ik heb nu drie keer op een evaluatieformulier (digitaal) aan de Pabo (HU) feedback gegeven op zowel de opdrachten als de lesvoorbereidingsformulieren. Ik heb nog nooit een reactie ontvangen.
    Ik zou graag willen dat Pabo’s gaan samenwerken met de leerkrachten (Specialisten Jonge Kind) in de praktijk.
    Op deze manier kan de beperkte stage in groep 1-2 geoptimaliseerd worden en gaan afgestudeerde studenten beter voorbereid de praktijk in.

  • S

    Jazeker…zo moeten ze toetsen afnemen en als ik zeg dat we dat niet doen in oktober krijgen ze de opdracht om dan zelf een toetsje rekenen te maken en deze af te nemen???…tja dat is wat anders dan in groep 3 natuurlijk waar er na elk blok rekenen een toets volgt

    • A

      Er is verschil tussen ‘peilen’ en ‘toetsen’. Het zou goed zijn om dat verschil duidelijk te weten en daar mag de Pabo ook zeker aandacht aan geven. Een student realiseert zich vaak (nog) niet wanneer en waarom je voor het een of het ander kiest. Peilingsactiviteiten kun je heel goed speels verweven in betekenisvolle contexten én geven je inzicht en nieuwe richting aan het ontwerpen van vervolg activiteiten. Vraag de student ook altijd met welk idee de Pabo zo’n opdracht geeft en laat ze zelf ook kritisch nadenken. We doen tenslotte niets omdat het nou eenmaal zo hoort!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *