Van alles over een….ei!

April 2021

Van alles over een….ei!

Het project waarover we momenteel werken gaat over kip-kuiken-ei. Een week lang konden de kinderen echte kuikens bewonderen, die we tijdelijk mochten lenen van de kinderboerderij.

Maar ook in de klas hebben we kip Liesje die fanatiek op een nest eieren zit te broeden. Iedere dag is het weer een verrassing wat er nu weer uitgebroed zal zijn. Het begon met een eendenkuiken, daarna twee babykraaien, een krokodil en zelfs een dinosaurusje. Alleen rondom het laatste ei bleef het stil.

Wat zou daar nu mee aan de hand zijn? Waarom komt er niets uit? Of duurt het zolang?

Woensdag keken we weer verwachtingsvol in het nest van Liesje…, maar helaas haar ei was nog steeds niet uitgebroed.
Per ongeluk liet ik het ei op de grond vallen… O jé er kwamen allemaal barsten in…, huh…?
Het gebarsten ei ging de kring rond en iedereen was nu wel enorm nieuwsgierig naar de inhoud.
Naud durfde de eischaal er verder van af te pellen. “Dit is een echt ei!!!”, riep hij vol enthousiasme.

“O en hoe heet zo’n ei dan?” “Een gebakken ei!”, was het enthousiaste antwoord van Tim.
“Huh…?” “Nee een gekookt ei!” antwoordde Fedde na het zien van mijn vragende blik.
“O…, maar als dit een gekookt ei is, wat is dan een gebakken ei?” Toevallig roken we op dat moment net een luchtje en dat leek wel op…..? Luna wilde wel even kijken waar dat luchtje vandaan kwam en ja hoor, in de huishoek stond een koekenpan met een gebakken ei op het fornuisje.

“Zouden in dit doosje uit de winkel ook gebakken of gekookte eieren zitten?” “Nee!” “Zal ik er eentje open maken?” “Ja!” Inmiddels zat iedereen op het puntje van hun stoel. “Juf, dat moet dan wel boven een bakje, want er komt allemaal los uit!!!” waarschuwde Chloé.
“Los….???” En inderdaad dit ei was vloeibaar van binnen en hoe heet dat ook alweer? “Een rauw ei.”
“Mag ik er ook een open maken?” “Ja hoor, ga maar proberen.” Naud tikt fanatiek met het ei op de glazen schaal, breekt met twee handen het ei verder open en floep, alles glijdt langs de schaal af op de tafel. Hij kijkt beteuterd, maar ik zeg dat dat helemaal niet erg is en samen vegen we het drapje van de tafel in de schaal.
“Zullen we de rest van de eieren bewaren? Misschien kunnen we die koken? Wat is daarvoor nodig?” “Een pan!” We leggen een voor een de eieren in de pan “Oké. Is het zo goed dan?” “Nee er moet ook water in!” Anouk wil wel even de pan met water vullen.
“Oké en nu dan?” “Dan moet het op het vuur.” “Maar waarom dan?” “Dan wordt het water warm.” “O ja…, en dan wordt het toch steeds heter en heter?” “Ja.” “En hoe noem je dat?”
“Dat heet stomen!” antwoordt Karim prompt. “Stomen….?” “Ja…, dan gaan de eieren bewegen!” verklaart Chloé. “Huh…, hoe dan???” “Dan komen er bubbeltjes in het water!”
“O en door de bubbeltjes gaan de eieren bewegen?” “Ja!”
“Hoe noem je dat als in het water bubbeltjes komen?” Tjeerd veert overeind, “een bubbelbad!!!”

Stiekem heb ik dat ene woordje voorgezegd, koken. Maar verder hebben de kinderen alles aan mij geleerd. Het enthousiasme spatte er vanaf. Na afloop had iedereen ook even een beweegmomentje nodig en speelden we dat we gekookte eieren waren in de pan, stil staan in het koude water, bubbelen op het moment dat het kookpunt wordt bereikt, wel 6 tellen lang (minuten, want zolang moet een ei koken) en daarna stomen, weide armbewegingen in de lucht.

De volgende dag hebben we de eieren gekookt, en mochten de kinderen om de beurt in de pan kijken. En uiteraard geproefd. We hebben naar een afbeelding gekeken van een binnenkant van een ei. Veel nieuwe woorden geleerd, eigeel dat noem je ook een dooier. De dooier wordt op zijn plek gehouden door hagelsnoeren. In het ei zit ook een luchtkamertje en de schil, dat noem je een eischaal.

Het was echt genieten in de klas!

Liza

(Namen van de kinderen zijn fictief)

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.