“Juf, mag ik het met plakband in elkaar zetten?”

Spelend leren is een belangrijk doel in de kleuterklas. In de praktijk blijkt dat we het onze kleuters soms een tikkeltje te makkelijk maken. Daardoor gaat er in de bovenbouw nog wel eens iets mis. We spraken ervoor met juf Dianne en zij deelde een aantal van haar ervaringen met ons.

Kinderen in de bovenbouw krijgen een knutselopdracht om een huis in elkaar te zetten. Ze werken met een bouwplaat van het huis inclusief ‘vouwrandjes’, bedoeld om de huisjes op de juiste manier in elkaar te zetten. Vervolgens wordt de leerkracht gevraagd: “Juf, mag ik het huis met plakband in elkaar zetten?” Wat blijkt: “de kinderen hadden de bouwplaat van het huis uitgeknipt, maar ook de vouwrandjes eraf geknipt. De kinderen hadden geen idee waarom er vouwlijntjes op de plaat stonden. Bij gebrek aan plakrandjes moest het huis maar aan elkaar geplakt worden met plakband.

Maken we het onze kleuters te gemakkelijk?

Als het aan juf Dianne ligt is het een vraag die menig kleuterjuf/-meester zichzelf eens zou moeten stellen. Hoewel de bovenstaande anekdote gebaseerd is op een klas uit de bovenbouw, geeft het toch weer dat we het de kinderen op de basisschool soms te makkelijk maken. Dit begint vaak al bij de kleuters en zet zich vervolgens voort in de bovenbouw. Het uitvoerig voordoen (of door de leerkracht zelf in elkaar zetten) van knutselwerkjes, het gebruik van versimpelde voorbeelden en het gebrek aan variatie in materialen, zorgen ervoor dat de creativiteit en het oplossingsvermogen van kinderen niet altijd even goed ontwikkeld wordt als gewenst.

Ook maken sommige kleuterleerkrachten het zichzelf weleens erg gemakkelijk.  Zo legt juf Dianne uit in het volgende voorbeeld, dat kleuters in sommige gevallen geremd worden in het uiten van hun creativiteit en bepaalde ‘taakjes’ niet zelf hoeven uit te voeren. “De kinderen in een klas bij mij in de buurt, mochten slechts één keer per week schilderen. Het verfbord hing vol grijze plasticzakken, want anders werd het verfbord vies. Je maakt toch gewoon elke middag het bord even schoon en klaar! Bovendien kunnen de kinderen zelf hun eigen kwasten schoonmaken.”

Volgens juf Dianne horen kleuters in de kleuterklas juist te werken met allerlei materialen en voorwerpen en horen ze kennis te maken met verschillende activiteiten. Door de kleuter iets meer los te laten in hun creativiteit, leren ze spelenderwijs zelf oplossingen tot bepaalde ‘vraagstukken’ te bedenken. Met een beetje geluk, bouwen de kinderen later in de bovenbouw een huis mét vouwrandjes en zonder plakband.

Heeft u zelf leuke of inspirerende verhalen, ervaringen of voorbeelden uit het kleuteronderwijs? We horen ze graag, dus deel ze vooral met ons!

We zijn nooit te oud om te leren. Zeker niet als we onze lessen kunnen overdragen van kleuterjuf tot kleutermeester en andersom! Wij zijn altijd op zoek naar meer meningen, verhalen en ervaringen uit/over het kleuteronderwijs. Bent u een kleuterleerkracht, (groot)ouder, oud leerling etc. en wilt u uw mening over de kleuters graag laten horen? Stuur ons dan een mailtje of persoonlijk bericht en wie weet vertolken wij uw mening binnenkort op onze website en op social media.

redactie@wsk-kleuteronderwijs.nl

CAB

8 comments

  • I

    Misschien ligt het niet aan het kleuteronderwijs, maar aan de hogere groepen. Vanaf groep 3 is er zga geen tijd meer voor handvaardigheid en tekenen. Creativiteit en oplossingsgericht denken zie ik juist gestimuleerd worden bij de kleuters.

  • Ik

    Ook al nieten ze de hele boel aan elkaar, wat dan nog? Alsof er dan iets gemist is? Het moet niet gekker worden. We maken onszelf wel heel belangrijk. Plakrandje of niet. Dat zal later wel meevallen in hun werk als ze dat niet kunnen. Ga dan alsjeblieft kijken naar sociale vaardigheden

    • E

      Oneens, geef kinderen handvatten leer ze technieken aan en laat ze vervolgens zelf oplossingen bedenken met uiteenlopende materialen
      Ik ben zelf ook invliegkleuterjuf en zie wel veel heeeeel simpele en voorgekookte werkjes die niets met eigen crea te maken hebben
      Juist dit is n basis voor zelfstandigheid zelfredzaamheid en communicatieve vaardigheden
      Laat ze samenwerken en overleggen ontdekken, en plezier en voldoening ervaren Daar leren ki van om een sociaal en gelukkig mens te worden

  • H

    Ik denk dat in de kleutergroepen niet veel mis gaat, maar dat er weinig overleg is tussen de groepen. Ook daar moet een doorgaande lijn zijn. Mijn ervaring is dat de creativiteit en het opdoen van ervaringen in groep 1 en 2 teniet gedaan wordt in de volgende groepen. Er wordt te snel gezegd :Dat kunnen ze nog niet.

    • M

      Klopt. Onze kleuters, van mijn collega en mij, waren super zelfstandig. Alles had een vaste plaats, dus materialen pakken en opruimen ging vanzelf. Hanteren van gereedschappen was hun goed aangeleerd. Maar toen ze in groep 3 kwamen klaagde de juf altijd over hun zelfstandigheid. Er was totaal geen overleg. Alle regels in groep 3 waren veranderd. De kinderen waren de kluts kwijt.

  • I

    Rekenen wij dat de kleuterjuffen aan?
    Wat gebeurt er thuis en in gr 3 4 5 als we het hebben over de bovenbouw?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *