Experimenteren is dé drijfveer voor een creatieve geest.(54)

Annelies is al 25 jaar leerkracht van groep 1 en 2.
Daarnaast is ze creatief beeldend therapeut. Zij schrijft over opbrengstgericht werken en de druk van het Cito leerlingvolgsysteem:
“Het onderwijs is steeds meer gericht op presteren, opbrengstgericht onderwijs genoemd. Voor onderwijs heb je veel meer nodig dan alleen de cognitieve ontwikkeling, maar dat wordt vaak vergeten. Steeds meer kinderen komen in de problemen omdat hun ontwikkeling eenzijdig wordt aangesproken. De druk van het Cito leerlingvolgsysteem met zijn opbrengsten is groot. De school moet goed scoren anders is er een gevaar dat ze in het oranje of zelfs rood komen en als zwakke school betiteld worden.
En dat kan geen school zich permitteren.
We stoppen veel te vroeg met spelend leren. Niet alle kinderen leren hetzelfde, daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan. Men heeft het dan ook over meervoudige intelligentie. De  creatieve ontwikkeling, waaronder ook de sensorische ontwikkeling, zit al jaren in het verdomhoekje van het onderwijs. Er is geen tijd voor of er wordt geen tijd voor genomen. De eerste 4 jaar van ons leven leren we spelenderwijs op sensorische creatieve manier. We nemen de indrukken en prikkels met onze zintuigen op en ordenen deze. Later spelen we dit ook uit. Taal is nog ondergeschikt. Zodra de taal begint op te komen worden kinderen van deze tijd te snel aangesproken op hun cognitieve ontwikkeling, terwijl het van belang is dat de ontwikkelingsgebieden nog naast elkaar lopen. Je hoort een kleuter al snel zeggen als ze de opdracht krijgen iets te tekenen: ‘dat kan ik niet’. Ze krijgen de tijd niet om hun beleving op papier te uiten, te  experimenteren en te onderzoeken. De werkjes zijn meestal geheel voorgekauwd. Deze werkjes maken is ook belangrijk, de kleuters leren dan vaardigheden, maar daarnaast is het van belang dat ze de mogelijkheid krijgen om hun eigen expressie en materialen te onderzoeken. Lekker kliederen met zand en water, klei en vingerverf zie je niet veel meer in de kleuterklas.
Experimenteren is dé drijfveer voor een creatieve geest. Kennis opdoen door zelf te ontdekken beklijft beter dan een kind te vullen met informatie.”

2013-04-19-kleuter-54

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *