De sloophoek van juf Diane ….

Wat herinnert u zich nog uit uw kleutertijd? Voor de meeste van ons is het al een poosje geleden, maar het is een interessante vraag om eens over na te denken. Weet u nog hoe uw juf of meester heet? Welke gebeurtenissen hebben indruk gemaakt? En bovenal, welke lessen heeft u onthouden?

Herinneringen vervagen, zeker naarmate de jaren verstrijken. We kunnen immers niet alles onthouden. Maar probeer eens diep te graven naar uw kleutertijd en vraag uzelf; wat weet ik nog?

We stelden dezelfde vraag aan een aantal twintigers. Zij kwamen niet veel verder dan de kaboutertochten, een excursie naar een speeltuin in het bos en de spelletjes die ze speelden op het schoolplein.

Al met al een interessant onderwerp dus. Want als kleuterleerkracht doe je er alles aan om op creatieve wijze de kinderen wat bij te brengen. We spraken met juf Diane, die ons een aantal leuke voorbeelden gaf van creatieve kleuterlessen, waardoor de kinderen in de bovenbouw haar nog steeds herinnerden.

“Elk jaar creëer ik in mijn kleuterklas een sloophoek. De kinderen krijgen een brilletje op en mogen bepaalde dingen slopen. Dat vinden ze echt hartstikke leuk om te doen. Laatst kreeg ik een aantal kinderen van groep 8 even in de klas. Ze vroegen; “Ach juf, heeft u die sloophoek nog? Mogen wij daar alstublieft even mee spelen?” Dus ik heb ze een brilletje opgezet en hun gang laten gaan.”

Juf Diane vertelt trots dat haar leerlingen dit soort ‘lessen’ dus zodanig leuk vinden dat ze een diepe indruk achterlaten. “Dit soort dingen onthouden ze dus, voor de rest weten ze vaak niet meer wat er zich in de klas afspeelde.”

Bij Juf Diane in de klas werken ze ook regelmatig in projecten. Zo vertelt ze over het project ‘De koffer van Meester Jan’. “Elke twee jaar voeren we dit project uit, zodat alle kleutergroepen een keer geweest zijn. We hebben dan een oude koffer in de klas met allemaal spulletjes van vroeger. Meestal regel ik dan nog weer meer oude spulletjes. Twee weken lang hebben we het dan over deze spulletjes en zoeken we uit waar ze voor dienen. Uiteindelijk nemen we de kinderen dan mee naar het streekmuseum hier in de buurt. Daar mogen ze dan op een ouderwetse manier wassen in de waterput, een kijkje nemen bij de bijen, mochten ze zelf een draadje draaien op een spinnenwiel en nog veel meer.”

Door in thema’s te werken en de kinderen actief mee te laten doen tijdens bepaalde activiteiten die bij het thema horen, leren de kinderen meer en onthouden ze het achteraf vaak beter.

Heeft u inmiddels al achterhaald wat u nog weet van uw kleutertijd? Laat het weten in een reactie! Zo kunnen we elkaar weer op leuke en actieve les ideeën brengen!

redactie@wsk-kleuteronderwijs.nl
lidaboonstra@wsk-kleuteronderwijs.nl

CAB

4 reacties

  • TS

    In 1962, ik was vijf jaar, mocht ik eindelijk óók naar de kleuterschool. Wat had ik er een zin in! Ik zou in de klas komen bij juffrouw de Koning en dat vond ik echt heel bijzonder want wíe heeft het: ik zou in een klas komen met een koningin in een mantel en óp een troon. Dat was even een desillusie toen er een ‘juffrouw de Koning’ stond met een bloemetjesjurk aan….. Ik heb ontzettend veel herinneringen aan de kleuterklas (waar ik slechts één jaar heb gezeten) en het belangrijkste van de kleuterklas kan ik in één keer noemen: de warmte en de sfeer! Dan heb ik het over: de bordtekeningen van de juf, de plantjes, de gordijntjes, plaatje bij je kapstok, luisteren naar Pinkeltje, de poppenkast, de zandbak en….spelen in het (enige) kleine bosje op het plein. Tijdens het buitenspel zaten, naar mijn idee, de juffen altijd op een stoel naast elkaar heerlijk te praten. Vaak stond ik stiekem met mijn oor te luisteren want wilde graag weten waar juffen het over hadden! Ik herinner mij ook twee incidenten, een klein smetje op de sfeer: De juffen speelden poppenkast. Jan Klaassen kwam op en oh, ik wilde zo graag weten hoe oud hij was. Dat vroeg ik hem dan ook. Jan antwoordde niet. Ik geloof dat ik het een paar keer gevraagd had en toen kwam er een boos juffenhoofd in het poppenkastraam’…..”Tonny, als je het nog één keer vraagt dan ga je maar naar de gang!”(oid). Ik weet dat ik daar erg van geschrokken ben want: wáárom gaf Jan niet gewoon antwoord en wát moest dat grote hoofd van juf in het poppenkastraam?! Ik was duidelijk met leeftijden bezig en één kort antwoord was genoeg. Bovendien, en je zult dit begrijpen, ben ik nooit met mijn hoofd boven de poppenkast gekomen, wat een schrik zou dat zijn! Een ander voorval: juf werd boos op me omdat ze dacht dat ik iets kapot had gemaakt en dat had ik dus echt niet gedaan. Ja, dat vond ik heel erg. Maar goed, de sfeer van de inrichting van de kleuterklas was, voor mij, heeeeeeeeeeeel belangrijk. Zó belangrijk dat, toen ik in de eerste klas zat (nu groep drie), ik op vrijdagmiddag, als ik vrij had, naar de kleuterschool ging ‘om te helpen’. Meestal stond ik dan aan het verfbord want hield heel erg van verven en dat kon niet op de lagere school. De sfeer was zó belangrijk dat ik op mijn zesde al besloot kleuterjuf te worden omdat ik die sfeer mijn hele leven wilde blijven voelen en dat kon maar op één manier: zelf de sfeer creeëren en dus zelf juf worden! Veertig jaar lang heb ik met ontzettend veel plezier voor de klas gehad en ja, de warmte en de sfeer heb ik altijd weten te behouden. Die twee dingen zorgden tevens voor een fantastisch fijn groepsgevoel….wij horen bij elkaar. Helaas moest ik, na kanker, afscheid nemen van het onderwijs maar ik laat het (bv. via vrijwilligerswerk op school) nog niet los en ik vraag me ook af of ik het nooit los kan laten….Maar dat hoeft gelukkig niet persé, via het internet kan je nog zoveel betekenen voor oa startende leerkrachten! Het onderwijs: ik hou ervan!! En ik gun iedereen die in het onderwijs gaat starten zeer sfeervolle jaren!

  • redactie

    Ik ben nu 61 en kleuterjuf. Ik heb 3 jaar gekleuterd. 1 oktober was toen 1 oktober. Ik ben van 25 oktober dus drie volle jaren gekleuterd. Heerlijk. Ik heb nog nooit een letter gezien in mijn kleutertijd, ik zag voor het eerst mijn naam in klas 1 links boven op mijn tafeltje. Ik ben met letters en klanken in aanraking gekomen toen ik daar klaar voor was. Tussen mijn zesde en zevende jaar. En nu? Ik ben een lezer en dol op taal. Laten we onze kleuters alsjeblieft niet frustreren met dingen waar ze nog niet aan toe zijn. Je leert een kind van twee ook niet fietsen. Het is de prestatie wereld. Alles moet eerder en sneller. Gaat niet!!!! Ja, we krijgen lezende kleuters binnen. Prima! Ik geef je alles wat je nodig hebt maar ik leer het je niet…..

  • esther

    Wat ik me van mijn kleuterklas in 1979-1980 herinner, is dat we met groot constructiemateriaal op de gang mochten spelen. Daar maakten we dus karren van waar je écht in kon rijden.
    Ik wou dat ik dat ook had voor mijn kleuters nu!

  • A

    In 1965 ging ik samen met mijn broer die een jaar ouder is naar de kleuterschool waar juf Wagenaar de leiding had. Ik vond haar heel mooi en lief. Ik herinner me dat we kringspelletjes deden en Joepie Joepie is gekomen was mijn lievelingsspelletje. Een paar jaar later bracht ik mijn kleine broertje wel eens naar school. Als het kon bleef ik even om de juf te helpen met een klusje. Toen wist ik het al, als ik later groot was wilde ik ook kleuterleidster worden. In 2021 bereik ik de mijlpaal van 40 dienstjaren. Met veel plezier sta ik nog voor de klas en geniet ik van mijn kleuters!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *