5 comments

  • jeanine Oerlemans

    Helemaal mee eens zo moet het kleuter onderwijs weer worden
    Groetjes Jeanine Oerlemans
    !2 jaar met kleuters gewerkt in Rotterdam
    NU al 14 jaar invalkracht in de regio Bergen op Zoom maar voornamelijk onderbouw

  • Karin

    Helaas kan ik het artikel niet geopend krijgen. Als ik de link voor pdf weergave druk kom ik op de reactie pagina.

  • Anneke

    Helemaal eens met het bovenstaande alleen nu de ouders van mijn peuters nog overtuigen.

  • Erica Eijpe

    Voor ontwikkeling, kun je geen cijfer krijgen.
    Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.
    Werken met een methode is zo zinloos.
    Aangezien de hersenen van zulke kleintjes nog onvoldoende ontwikkeld zijn.
    Om het in het lange termijngeheugen vast te houden.

    Spelend leren, zelf ontdekken.
    Experimenteren, sociale vaardigheden op doen, door samen te spelen, taalontwikkeling door veel voor te lezen, en te zingen.
    Zelf knutselen, verven, plakken, spelen in de hoeken, puzzelen, kleien, bouwen.
    Met zand en water spelen, fietsen, met karren spelen buiten op een plein.
    Leten delen met elkaar.
    Dat zijn de sleutelwoorden voor kinderen van deze leeftijd.

    Ik ben er voor, om deze jonge kinderen minstens drie dagdelen met andere kinderen te laten omgaan.
    En met andere volwassenen.
    Mits ze er aan toe zijn.
    Want dat verschilt ook nog per kind.

    Vriendelijke groeten van Erica Eijpe
    19 jaar peuterleidster 20 uur per week, en 19 jaar basisschoolervaribg met kleuters Full time.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *