investering € 689 miljoen in onderwijs

Principeakkoord over investering € 689 miljoen in onderwijs

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker namens het kabinet en de Stichting van het Onderwijs hebben een principeakkoord bereikt over een Nationaal Onderwijsakkoord. Met de overeenkomst wordt de aantrekkelijkheid van het beroep van docent vergroot, de positie van de leraren versterkt en de werkdruk van onderwijspersoneel verlaagd.

Echte werkdruk verlagen is beginnen met minder administratie en vervolgens de kinderen ontzorgen.
Verder:

  • Niet alles wordt behandeld uit alle lesboeken (i.v.m. tijd gebrek)
  • Samenvattingen ontbreken, de ene methode heeft ze wel de andere niet (leerkrachten maken deze soms zelf).
  • Stel hogere eisen aan methoden (minder aan kinderen).
  • Ontwikkel methoden voor dyslectische kinderen: minder tekst en meer samenvatting, overzichten, mind maps etc.

Oplossingen:

  • Jose Schraven heeft met de methode ”Zo leer je kinderen lezen en schrijven ” moeilijk lerende kinderen in 3 maanden de spelling aangeleerd waar een een reguliere school 3 jaar over doet.
  • Erik Moonen meent dat alle taalmethoden faliekante fouten maken en heeft een alternatief.

Scholen zijn vrij om een methode te kiezen.

  • In taal en rekenmethoden zitten “witte vlekken” onduidelijkheden, zaken die niet of onvoldoende geoefend kunnen worden, fouten etc.
  • De gemiddelde lesmethode gaat 10 jaar of langer mee.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/nieuws/2013/09/02/principeakkoord-over-investering-689-miljoen-in-onderwijs.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *