‘Kleuterleerkracht: overleven of leven’

Goed nieuws! Op voorstel en verantwoordelijkheid van de vakbond AOb houden de CED-groep en de WSK op 1 februari 2014 de conferentie ‘Kleuterleerkracht: overleven of leven’.

Ik heb 1 februari 2014 alvast in mijn agenda gereserveerd voor ‘Kleuterleerkracht: overleven of leven’. Doe jij dat ook?
Verdere informatie, onder meer over hoe je je kunt opgeven, volgt nog.

Conferentie jonge kind Kleuterleerkracht: overleven of leven

  •  Zaterdag 1 februari 2014
  • 8 workshops. 3 keer 4
  1. Teach like a champion (CED-groep)
  2. De vreedzame school (CED-groep)
  3. Kleutersprongen (CED-groep)
  4. Belgisch kleuteronderwijs (Belgie)
  5. Lezen moet uiteindelijk leiden tot begrijpen wat er staat
  6. Psychologische ontwikkeling 3-7 jaar (motorisch, sociaal-emotioneel) of iets anders dan CITO
  7. Coördinatie tussen lichaam en brein
  8. Kleuters en lezen

 Tijden:

  • 10.00-10.30 ontvangst (koffie / thee)
  • 10.30-11.30 workshop 1
  • 11.30-12.30 workshop 2
  • 12.30-13.15 lunch
  • 13.20-14.00 discussie Professionalisering in het kleuteronderwijs. Hoe krijgt de (kleuter)leerkracht weer meer greep op haar/zijn werk? Iemand verdedigt het Finse systeem en iemand verdedigt het idee van de WSK voor een lichaam waarin kleuterleerkrachten hun vertegenwoordigers kiezen (concreet doel 2 uit de uitgangspunten)
  • 14.05-15.00 workshop 3
  • 15.00-15.45 afsluiting met een drankje

 Lokatie: Middelbare school, met digiborden en een gezamelijke ruimte voor de discussie en lunch
20 personen per workshop –> 110 personen
Prijs: € 65,00 (leden AOB en WSK) € 115,- (niet-leden) (met inbegrip van de lunch)

Korte beschrijving van de workshops:

1 Teach like a Champion
De auteur van de bestseller Teach Like a Champion, Amerikaan Doug Lemov, bezocht leraren die opmerkelijke resultaten met hun leerlingen wisten te bereiken. Hij observeerde minutieus wat er in die klaslokaal gebeurde en vertaalde dat naar 49 didactische handvatten, de Teach-technieken. In deze workshop maakt u op interactieve wijze kennis met Teach Like a Champion, speciaal voor de kleuterbouw.

2 De kleuter in De Vreedzame School
Hoe lossen we conflicten op met elkaar?  En staan we wel ‘open’ voor mensen die ‘anders’ zijn? Een school is gebaat bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke kinderen. Dit bevordert het plezier van naar school gaan en zorgt voor een positief werkklimaat, ook bij de kleuters! Het programma De Vreedzame School voor sociale competentie en burgerschap is aangepast voor kleuters en in deze workshop laten we zien hoe dit werkt in de praktijk.

3 Kleutersprongen:
Scholen willen graag het beste uit alle kinderen halen. Zo ook bij de kleuters. Om dit te bereiken zijn veel scholen opbrengstgericht gaan werken. Hoewel onderwijs aan kleuters verschilt van het onderwijs aan oudere kinderen, vormt dit geen belemmering voor opbrengstgericht werken. In deze workshop laten we zien hoe het cyclische proces van data verzamelen, duiden van data, doelen stellen en doen eruit kan zien in de groepen 1 en 2.

4 Belgisch onderwijssysteem
Een kleuterjuf uit Antwerpen komt uitleggen hoe het kleuteronderwijs in Belgie is geregeld.
Maar vooral komt ze vertellen hoe zij werkt met haar college. Samen hebben zij twee groepen en twee lokalen. Het ene lokaal is een speellokaal, het andere een werklokaal.
Hoe verloopt deze samenwerking, hoe verloopt een dag en hoe is het voor een kind om op deze manier te werken

5 Lezen moet uiteindelijk leiden tot begrijpen wat er staat
Interactieve workshop: Deelnemers ervaren zelf hoe al met kleuters op een creatieve en interactieve manier aandacht kan worden gegeven aan tekstbegrip, zonder dat de kleuter ook maar een word hoeft te lezen. Bewezen is, dat kleuters dmv (eigen) tekeningen en eenvoudige symbolen heel goed in staat zijn teksten schematisch in te delen en daarna in logische volgorde na te vertellen. Waar nodig komen zij zelf met de prachtigste ideeën om conflicten in een verhaal op te lossen of te bedenken hoe een bepaald doel kan worden bereikt. Dit is uitgesproken groepswerk; ieder kind wordt gezien en gehoord en heft een groot en eigen aandeel in de activiteit

6 Sociaal- emotionele en motorische ontwikkeling van 3-7 jaar of Iets anders dan CITO

7 Coördinatie tussen lichaam (alle zintuigen) en het brein
Het belang van de motorische ontwikkeling als noodzakelijke voorwaarde voor cognitieve activiteiten

8 Een kleuter bereid je optimaal voor op lezen door hem juist geen letterkennis aan te bieden maar wel klankanalyse en vormoefeningen (overtrekken, uitknippen, tekenen, enz). Als een kleuter toe lijkt aan lezen hoe stel je dat dan met zekerheid vast en hoe kun je hem op verantwoorde wijzen laten beginnen met ontdekkend leren lezen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *