Het begin van een moeizame basisschooltijd.

Reactie: op het huidige kleuteronderwijs

Mijn bijdrage voor alle ouders, die met hun kind in de problemen zijn gekomen in de kleutergroep van het basis onderwijs.

Wij kregen destijds ook al te horen:
– ze maakt haar werkjes maar niet af.
– ze kan haar veter nog niet strikken.
– jas uit en aan gaat veel te langzaam enz…

Dit was het begin van een moeizame basisschooltijd.
Maar… gelukkig gaat het nu heel goed met haar

Waarom krijgen kleuters al toetsen en moeten ze aan allerlei eisen voldoen?
Terwijl er:
Veel urenuitval is op het voortgezet onderwijs
Het huidige toekomstperspectief veel werkeloosheid is (dus niet altijd garantie op werk)
Er veel goedkopere arbeidskrachten uit andere landen (soms zonder papieren) in Nederland aan het werk mogen.
De wens van de overheid is om veel meer vrijwilligers in te willen zetten. (ook zonder papieren).
Dus waarom zou je kleuters zo onder druk zetten?

Oorzaken waardoor kinderen in de hulpverlening terecht komen:
leerkrachten hebben geen tijd.
de klassen worden steeds groter, waardoor niet elk kind de hulp krijgt die het eigenlijk nodig heeft.
eigen interesses/talenten komen niet of nauwelijks aan bod. (het programma ligt vast).

De spagaat waarin ouders met hun kinderen terecht komen.
Het kind was nog niet zo ver in haar of zijn ontwikkeling (de nadruk ligt te veel op de dingen die het kind nog niet kan en (wordt onzeker, krijgt buikpijn en wil niet meer naar school).
Het gevolg hiervan is dat je als ouder de inspectie op bezoek kunt krijgen i.v.m. de leerplicht. Vervolgens moet je toch wat ondernemen als ouder dus ga je naar de huisarts, die vervolgens niets kan vinden. Vervolgens wordt het hele gezin doorverwezen of ze gaan zelf op zoek.
Hier begint de kassa te rinkelen (voor de diverse hulpverleners), vrije dagen opnemen, formulieren invullen, enz. enz.

Het goed bedoelde extra huiswerk: groep 3 en de hulpverlening.
Kinderen krijgen gewoon geen rust.
Huiswerk: van de mevrouw, die helpt.
Huiswerk: van de school omdat het kind daar niet goed mee kan.
Ze moeten wel iets doen!
Maar of die vorm hulp de juiste is, dat moet nog blijken.

Hoe weet je als ouder of je de juiste hulpverlening hebt?

Inde loop van het hele gebeuren hebben wij ook twee maal het advies voor medicatie gekregen
Dat hebben wij niet eens overwogen, aangezien wij thuis voor de kleuterperiode aanving, een totaal ander kind hadden. Ze speelde graag binnen en buiten, nam allerlei initiatieven (bouwde huisjes onder de eetkamertafel, maakte van alle schoenen die we in huis hadden een schoenenwinkel, weer wat later maakte ze met andere kinderen uit de straat een dino- en mineralen museum, speelde boekenwinkeltje, speelde uren met het poppenhuis, stelde allerlei mooie en bijzondere vragen over het leven. (maar had op school een concentratieprobleem).

Laat kleuters lekker spelen.
Is een kind aan lezen toe geef het letters.
Start in groep drie met een methode bijv. zoiets als taal in blokjes.
Leuk voor kinderen en blokjes in kleuren passen ook nog bij de kleuterfase, gelijke kansen, minder uitval, duidelijke basis.

Laat het ministerie van onderwijs alternatieve mogelijkheden verzinnen.
Geef basisscholen mogelijkheid echt te kunnen kiezen hoe ze het kleuteronderwijs in zouden willen vullen.
Zorg dat er prestige-scholen komen
én scholen waar kinderen het op hun eigen tempo mogen doen.
Dan kunnen ouders ook echt de school kiezen welke bij het kind past.
Veel scholen buiten het reguliere worden ook gedwongen om de wil van de inspectie te volgen, dus waar je je kind ook plaatst overal komen van lieverlee dezelfde eisen.
Het huidige systeem kent heel veel uitvallers die door de hulpverlening op de rails gehouden moeten worden. (door de eisen maar op te blijven schroeven blijft het probleem alleen maar groeien).

Vrijheid van onderwijs was het toch!

Afz. Bezorgde moeder

2013-09-19 kind moeder x


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.